Olemme keränneet alle aiheittain useimpia kysytyimpiä kysymyksiä. Mikäli alta ei löydy vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen, ole rohkeasti yhteydessä asiakaspalveluumme. Tarkemmat yhteystiedot löydät yhteystiedot välilehden alta.

Mistä aiheesta etsit tietoa?

Asumisoikeus

  • Mitä on asumisoikeusasuminen?

    Asumisoikeusasunnosta maksat muuttaessasi asuntoon asumisoikeusmaksun sekä kuukausittaista käyttövastiketta, joka on edullisempi kuin vuokra vastaavassa vapailla markkinoilla olevasta vuokra-asunnosta. Asumisoikeutesi on elinikäinen. Asuntoa ei voi ostaa omaksi, mutta asunnon voi irtisanoa. Saat kolmen kuukauden irtisanomisen jälkeen alkuperäisen asumisoikeusmaksun indeksillä tarkastettuna takaisin.

  • Miten asumisoikeusasuntoa haetaan?

    Asumisoikeusasunnon hakemista varten tarvitaan asumisoikeusjärjestysnumero. Saat oman numerosi sen kunnan toimistosta, mistä haluaisit asunnon. Tampereen kaupungilla on oma haku, muut kunnat löydät yhteishakumme kautta. Kun olet saanut numeron, voi täyttää hakemuksen. Samaa asuntoa hakevista asunnon saa pienimmän järjestysnumeron omaava. Järjestysnumero säilyy samana niin kauan, kuin se on kertaalleen käytetty.

  • Kuka voi hakea asumisoikeusasuntoa?

    Hakijan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Hakijalla ei myöskään saa olla samalla alueella omistusasuntoa eikä varoja omistusasunnon hankkimiseen. Tulorajoja ei ole. Varallisuusraja ei koske yli 55-vuotiaita, tai jos muutat asumisoikeusasunnosta toiseen asumisoikeusasuntoon. Jos samaan asuntoon ei ole muita hakijoita, asunnon voi saada myös varallisuusrajan ylittävä hakija.

  • Voinko saada asumistukea, vaikka asun asumisoikeusasunnossa?

    Kelalta on mahdollista saada asumistukea myös asumisoikeusasuntoon.

  • Voinko tehdä asunnossa pientä pintaremonttia?

    Asunnossa tapahtuvista muutos- ja korjaustöistä tehdään etukäteen kirjallinen muutostyöhakemus YH Kotien asukasisännöintiin.

  • Miten asumisoikeusasunto irtisanotaan?

    Asumisoikeusasunto irtisanotaan aina kirjallisesti. Toimita allekirjoitettu lomake meille tai voit tulla täyttämään lomakkeen toimistollamme. Irtisanomisaika on kolme kuukautta. Asumisoikeusmaksu palautetaan sopimuksen päätyttyä.

Vuokra-asunto

  • Kuka voi hakea vuokra-asuntoa?

    Vuokra-asuntoihimme voi hakea 18 vuotta täyttänyt. Osa asunnoistamme on valtion lainoittamia ja näihin asuntoihin tehdään asukasvalintaa hakemuksen perusteella, jolloin asunnon tarpeen kiireellisyys ensisijaisesti vaikuttaa valintaan. Lisäksi valintaan vaikuttavat tulot ja varallisuus. Osalla kuntia on erikseen määritellyt varallisuusrajat.

  • Miten hakemukset käsitellään?

    Käymme hakemukset tulojärjestyksessä läpi päivittäin. Riippuen ruuhka-ajasta, käsittelyaika voi vaihdella. Voit nopeuttaa hakuprosessia laittamalla hakemukselle selkeät toiveet, kuten kaupunginosat.
    Pisteytämme hakijat asunnon kiirellisyyden, varallisuuden ja tulojen mukaan.

  • Kuinka kauan hakemukseni on voimassa?

    Hakemuksesi on voimassa 3 kk. Mikä haluat muuttaa hakemustasi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Päivitetty hakemus korvaan vanhan hakemuksen.

  • Mistä tiedän, onko hakemukseni ja oikeat liitteet tulleet perille?

    Saat vahvistusviestin sähköpostiisi lähetettyäsi hakemuksen. Liitteet tarvitaan viimeistään ennen sopimuksen tekoa.

  • Mikä on vuokravakuus?

    Vuokravakuus on YH Kodeilla yhden kuukauden vuokran suuruinen. Vakuus maksetaan ennen avainten luovutusta. Vakuus on turva siltä varalta, mikäli vuokralainen aiheuttaa asuntoon vaurioita tai avaimet joudutaan uudelleen sarjoittamaan. YH Kodeilla on tällöin oikeus käyttää vakuutta vahinkojen korjaamiseen. Mikäli vakuus ei kata vahingoista aiheutuneita kuluja, on YH Kodeilla oikeus laskuttaa asukasta lopuista kuluista. Vuokravakuus palautetaan asukkaalle muuton ja muuttotarkastuksen jälkeen.

  • Voiko YH Kotien asuntoihin ottaa lemmikkieläimiä?

    Kyllä, lemmikit ovat tervetulleita asuntoihimme. Huolehdithan, ettei lemmikkisi häiritse muita asukkaita. Lemmikki pidetään kytkettynä yleisissä tiloissa sekä piha-alueilla. Huolehdithan myös oman lemmikkisi piha-alueille tekemistä jätöksistä. Lemmikkiä ei saa myöskään päästää lasten leikkipaikoille.

Asukkaalle

  • Koska nimeni vaihdetaan uuden kotini oveen?

    Kun muutat uuteen kotiisi, tee muuttoilmoitus huoltoyhtiöön. Nimesi vaihdetaan oveen noin kahden viikon kuluessa. Jos nimen vaihtamisessa kestää pidempään, soita huoltoyhtiöön ja tiedustele tilannetta. Oman huoltoyhtiösi yhteystiedot löytyvät joko kiinteistösi ilmoitustaululta tai Oman talon sivut -palvelusta. Syötä hakukenttään kotiosoitteesi ja löydät tarvittavat tiedot.

  • Saako huoneistossani maalata ja tapetoida?

    Neuvottele maalauksesta tai tapetoinnista YH Kotien kanssa. Kaikesta kodissasi tapahtuvasta muutos- ja korjaustyöstä tehdään etukäteen ilmoitus asukasisännöintiin muutostyölomakkeella. Ilmoituksen voi lähettää sähköpostilla. Saat tekniseltä isännöitsijältä vastauksen muutospyynnölle. Lupa hakemallesi kodin muutostyölle myönnetään tai evätään perustellusti.

  • Mitä teen, jos naapureista aiheutuu häiriötä?

    Jos naapureista aiheutuu häiriötä (meluaminen, tupakointi, lemmikkieläimet), kannattaa aina ensin keskustella asiallisesti naapurin kanssa. Suora yhteydenotto voi olla tehokkaampi keino kuin kirjoitetun lapun kiinnittäminen yhteiseen ilmoitustauluun. Jos häiriö silti jatkuu, sinun kannattaa yhdessä muiden asukkaiden kanssa tehdä naapuristanne kirjallinen häiriöilmoitus. Huomioithan, että mitä enemmän ilmoituksessa on kiinteistösi asukkaiden allekirjoituksia, sitä painokkaammin pääsemme asiaa hoitamaan. Saat tarvittaessa myös opastusta asukasisännöinnistämme.

  • Kuka asentaa paikoilleen astianpesukoneen?

    Voit asentaa itse astianpesukoneesi paikoilleen, mutta käytännössä sekä YH Kodit että vakuutusyhtiöt suosittelevat käyttämään putkimiestä tai valtuutettua asentajaa asennustyöhön. Huomioithan, että olet itse vastuussa mahdollisista vahingoista – huolehdi siis kotivakuutuksesta. Jos tarvitset asennusapua astianpesukoneen kanssa, ota rohkeasti yhteyttä kiinteistösi huoltoyhtiöön.

  • Onko autopaikkoja vapaina? Mistä saan autopaikan?

    Voit tiedustella kaikkea autopaikkavuokraukseen liittyen osoitteesta: autopaikat@yhkodit.fi. Luovut autopaikastasi automaattisesti, kun irtisanot asuntosi. Jos et enää jostain syystä asumisen aikana tarvitse autopaikkaa, muista tässä tapauksessa irtisanoa se.

  • Saanko laittaa oveeni turvalukon, ovisilmän tai sarjoittaa uuden lukon? Mistä saan lisäavaimia?

    Saat laittaa kotioveesi turvalukon tai ovisilmän, kunhan ne on asennettu asianmukaisella tavalla. Jätä asentamasi ovisilmä ja turvalukko asuntoon kun muutat.
    Tutustu vuokrasopimuksesi ehtoihin lukon sarjoitukseen liittyvissä asioissa. Ennen kuin toimit, ole kaikista muutostöistä yhteydessä meihin muutostyölomakkeella. YH Kodeilla on oma sopimuskumppani lukon sarjoituspalveluissa. Muutostyöt veloitetaan tapauskohtaisesti joko vakuudesta tai muulla sovitulla tavalla. Jos sinulla on tarvetta lisäavaimille, otathan yhteyttä asukasisännöintiin. Älä teetä avaimia ilman kiinteistönomistajan lupaa.

  • Mitä teen, jos jääkaappi reistailee?

    Jos jääkaappisi reistailee, ota oitis yhteyttä kiinteistönhoitajaan. Jos kyse on helppohoitoisesta vaivasta, kiinteistönhoitaja pystyy neuvomaan sinua jo puhelimessa. Löydät oman kiinteistösi huoltoyhtiön tiedot kätevästi Oman talon sivut -osiosta. Syötä hakukenttään kotiosoitteesi ja saat yhteystiedot näkyviin. Usein samat tiedot löytyvät myös kiinteistösi ilmoitustaululta. Jääkaapin ja muiden kodinkoneiden osalta korjaaja päättää, onko laite korjattavissa vai tuleeko laite uusia.

  • Saanko ostaa itse uuden kodinkoneen vuokra-asuntoon?

    Voit ostaa uuden kodinkoneen ja viedä ostamasi kodinkoneen mukanasi, jos muutat pois. Kun viet ostamasi koneen mukanasi, aseta kiinteistölle kuuluva alkuperäinen kone takaisin paikoilleen. Vaihdon aikana säilytä alkuperäistä konetta huolellisesti kuivassa ja lämpimässä omassa varastotilassasi; älä taloyhtiön yhteistiloissa. Takaisin asetetun kodinkoneen toimivuus on vastuullasi varastoinnin jälkeen.

  • Miten saan viritettyä netin tai tv:n kotiini?

    Perusnopeudella toimiva laajakaistayhteys kuuluu vuokraasi tai vastikkeeseesi. Ilmoita kiinteistösi laajakaistayhteyden palveluntarjoajalle (yleisimmät Sonera ja Elisa) muutostasi jo etukäteen ja aktivoi internetyhteys. Aktivoinnin jälkeen saat operaattorilta ohjeet yhteyden kytkemiseksi. Jos et saa ohjeista huolimatta yhteyttä toimimaan, soita palveluntarjoajalle.
    Löydät oman kiinteistösi operaattorin syöttämällä Oman talon sivut -osioon kotiosoitteesi ja pääset katsomaan kiinteistösi tietoja. Löydät lisäpalvelujen ja -nopeuksien hinnat tekemällä operaattorin sivuilla laajakaistan saatavuuskyselyn asuntosi osoitteeseen.
    Jos sinulla on ongelmia kytkeä televisiota, voit tarkistaa Oman talon sivut -osiosta onko kiinteistössäsi antenni- vai kaapeliverkko käytössä. Tarkista, että sinulla on kaapeli- tai antennitalouteen sopiva laite. Tarkista lisäksi, että antennijohtosi on ehjä ja toimiva.

  • Olen saanut maksumuistutuksen vuokranmaksusta, kuinka toimin?

    Ole aina yhteydessä Intrum Justitiaan, jos olet saanut maksumuistutuksen ja perintäkirjeen. Yhteystiedot ovat Intrum Justitian lähettämässä kirjeessä tai soita puhelinnumeroon 09 229 111. Intrum Justitian kanssa voit neuvotella maksusuunnitelmasta. Muissa kuin maksumuistutus- ja perintäkirjeasioissa voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen vuokravalvonta@yhkodit.fi