Siirry pääsisältöön

Asukaskokoukset tuovat asukkaat mukaan päätöksentekoon

Aihe: Ajankohtaista, Naapurin puolesta kyselen

Asukaskokoukset tuovat asukkaat mukaan päätöksentekoon

Ensi vuonna asukaskokoukset on tarkoitus järjestää kevään aikana. Kokouskutsut lähetetään asukkaille isännöitsijän aikataulun mukaisesti. Mikäli kohteessa toimii asukastoimikunta, sovitaan kokousajankohdista yhteistyössä sen kanssa.

“Asukaskokouksissa käydään läpi kiinteistöä koskevia asioita, erityisesti talouteen ja kunnossapitoon liittyviä kysymyksiä. Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka kiinnostavat asukkaita eniten”, kertoo Päivi, YH Kotien isännöitsijä ja tiimiesihenkilö Tampereelta.

Asukaskokouksiin ovat tervetulleita kaikki asukkaat, mutta varsinaisia päätöksiä tekevät asumisoikeuden haltijat, joilla on ääni- ja vaalioikeus. Silti jokainen paikalle tulija on tärkeä, sillä yhteinen keskustelu rikastuttaa näkökulmia ja auttaa tekemään parempia ratkaisuja koko talon hyväksi. Päivi kannustaakin siis kaikkia asukkaita osallistumaan rohkeasti asukaskokouksiin. 

Mitä asukaskokouksissa tapahtuu? 

Kokous ei kuitenkaan ole pelkkää raportointia. Se on keskusteluhetki, jossa asukkailla on mahdollisuus jakaa omia kokemuksiaan arjen toimivuudesta ja tuoda esiin havaintoja, jotka eivät välttämättä muuten nousisi esille. Päivi kuvailee kokousten sävyä avoimeksi ja vuorovaikutteiseksi: “Asukkaat voivat kertoa näkemyksiään esimerkiksi kunnossapitoon tai huollon toimintaan liittyvissä asioissa. He ovat niitä, jotka näkevät arjessa, mikä toimii ja mikä kaipaa parannusta.”

Päivin mukaan asukaskokouksissa esiin nousseista ajatuksista on syntynyt monia käytännön parannuksia. Asukastoimikuntia on perustettu, kulkua helpottavia koodilukkoja on asennettu ulko-oviin, pihoja on kunnostettu esim. asfalttipaikkauksin ja tuleviin saneerauksiin liittyviä toiveita on viety eteenpäin. Pieniltä tuntuvat ideat ovat usein juuri niitä, jotka tekevät arjesta sujuvampaa ja kodikkaampaa. 

Usein kokouksissa käydään läpi myös kokemuksia huollon toimivuudesta ja kuullaan palautetta niin onnistumisista kuin kehityskohteistakin. “Risuja ja ruusuja tulee molempiin suuntiin, sekä huoltoyhtiöille että YH Kodeille. Samalla lisätään ymmärrystä siitä, miten kulut muodostuvat ja miten vastikkeet määräytyvät”, Päivi kertoo. Tieto lisää ymmärrystä, ja ymmärrys puolestaan vahvistaa luottamusta. 

Yhteinen tavoite: viihtyisä ja toimiva koti

Päivin mielestä tärkeintä on, että asukkailla on aito mahdollisuus vaikuttaa omaan elinympäristöönsä. “Asukkaat ovat kiinteistön käyttäjiä, ja heillä on paras kokemus siitä, mikä vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.” Kokoukset eivät siis ole muodollisuus, vaan osa vahvaa osallistavaa kulttuuria, jossa jokaisella on paikka ja ääni.

Henkilökohtaisesti Päivi kertoo saavansa suurimman ilon siitä, kun asukkaat kokevat tulleensa kuulluiksi ja antavat myönteistä palautetta. “On palkitsevaa nähdä tyytyväisyys YH Kotien toimintaan ja kuulla, että isännöintiä arvostetaan.”

Kun asukkaat ja isännöinti kohtaavat, syntyy parhaimmillaan sellainen arki, jossa kotitalo tuntuu aidosti yhteiseltä paikalta, jossa viihdytään ja josta pidetään huolta yhdessä.

Lisää samasta aiheesta

Ajankohtaista, Yritysuutiset

YH Kotien Hatanpään Kartanonportin viimeisen kohteen rakentaminen alkaa

YH Kotien Hatanpään Kartanonportin asuinkorttelin viimeistä taloa, Kruununvoutia, aletaan rakentaa huhtikuussa. Kerrostalo, ja sen myötä koko kortteli, valmistuu kesällä 2026. YH Kodit on onnistunut pitämään toimintansa vakavaraisena rakennusalan haastavista ajoista huolimatta. Yhtiö näkee uudisrakentamisen markkinassa maltillisia elpymisen merkkejä.
Lue lisää
YH Kotien Hatanpään Kartanonportin viimeisen kohteen rakentaminen alkaa